Historia · Política · Teoría cíclica

Ulster

Toda Irlanda

En nuestra anterior entrada presentamos los indicios de una estructura en la historia de la isla irlandesa, sacado de su propia cronología.

Sin embargo, a pesar de que la República de Irlanda logró su independencia en el siglo XX, la isla quedó dividida en dos, lo que desencadenó un conflicto que aún se arrastra sin que haya una solución definitiva.

Vamos a hacer una aproximación al tema.

Dijimos que la historia de Irlanda quedaba segmentada en periodos de 30 años y sus múltiplos, que en su máxima extensión da lugar a periodos de 750 años.

Describimos el más reciente, que culmina en 1919, conocido como la dominación anglo-normanda (desde 1169). ¿Qué ocurre si intentamos retroceder aún más otros 750 años?

Llegamos al año 418/19. Es la época en que se introduce el cristianismo en aquellas tierras. En concreto, es un año en que la jerarquía romana de entonces proscribe la herejía de Pelagio: el pelagianismo.

Esta es una herejía cristiana de amplia difusión en las Islas Británicas y sobre todo en Irlanda.

A pesar de que San Patricio es tenido por el introductor del cristianismo en Irlanda, debemos señalar que ni él era irlandés, ni el primero en intentarlo. Que antes que él, Irlanda ya era una especie de santuario en que los cristianos se refugiaban para vivir en paz, o que antes que él lo intentó otro extranjero llamada Paladio. Aún más importante, que hubo varios personajes que predicaban el cristianismo antes que el propio Patricio o Paladio.

San Ciaran, San Ailbe y San Ninian fueron contemporáneos de San Pelagio y anteriores a San Patricio, aunque poco se sabe de ellos (K. Scherman, «The flowering of Ireland»).

Por tanto, cuando en 418 se prohíbe oficialmente el pelagianismo, pensamos que se estaba intentando neutralizar o reconducir el cambio profundo que se estaba viviendo en el mundo habitado por los gaélicos: la cristianización de las Islas Británicas, hecha a su manera.

Y decimos esto porque precisamente el pelagianismo sobrevivió en aquellas islas durante siglos.

Por desgracia, no hay datos lo bastante precisos como para comprobar nuestra hipótesis si seguimos retrocediendo en el tiempo, pero si contamos otros 750 años, nos situamos en los alrededores del año 332 AC: es la época de la última oleada de migración celta sobre Irlanda.

Más remoto aún, aunque también difuso, es el siguiente salto en la historia irlandesa: si retrocedemos 750 años más, nos situamos en el año 1082 AC.

Casualmente, es la época en que Fenicia se independiza (aprox 1100 AC) e inicia sus viajes de exploración por todo el Mediterráneo (y más allá). Tal vez una recolonización o un restablecimiento de relaciones comerciales, 120 años después de la llegada de celtas a Irlanda (hacia 1200 AC). En cualquier caso, sabemos lo expansiva que puede ser el ansia de comercio.

«Fenicios haciendo trueque con antiguos britanos» Leighton 1895. Fuente: http://www.rbkc.gov.uk
Expansión

Una de las cosas que más llama la atención cuando se lee sobre los irlandeses es hasta qué punto ellos mismos estaban enfrentados y en continuas guerras entre sí mientras eran conquistados por los anglonormandos e incluso antes, por los vikingos.

Eso nos hace pensar en la isla como un conjunto de pueblos vecinos, emparentados o descendientes, pero no un solo pueblo. Una tensión entre (grosso modo) los pueblos del Sur y Oeste de la isla, con respecto a los del Este y Norte.

La diversidad dialectal y lingüística de los pueblos gaélicos también lo indica. Por tanto, también deberíamos esperar dinámicas diferentes.

La primera evidencia nos la ofrece el Ulster (sector de Irlanda), que es distinto de Irlanda del Norte (provincia del Reino Unido).

Esta región, profunda y violentamente colonizada por los ingleses (más tarde británicos), presenta dinámicas propias y variadas.

Si tomamos como referencia el conflicto de Irlanda del Norte, es decir, el estallido de violencia que se reprimió con tropas británicas y ocupación militar en 1969, contamos 31 años hasta la disolución de la policía del Ulster y la candidatura de la Tercera Vía del Ulster, tras la primera disolución.

Interacciones

Hemos de tener en cuenta, como lo hicimos en la última entrada sobre Catalunya, que en un espacio tan pequeño y cercano a dos países soberanos sus dinámicas han de tener un gran peso.

Observamos, pues, una dinámica de 30 años para los irlandeses católicos (en general) de lo que sale lo siguiente, en referencia al Ulster:

1998 Acuerdo del Viernes Santo (o de Stormont). Acuerdo de paz de Irlanda del Norte

1968 Marcha de Derry. Primer estallido violento en Irlanda del Norte contra una marcha por los Derechos Humanos.

1938 Acuerdos anglo-irlandeses (tratado de puertos) pone fin a la guerra económica entre Gran Bretaña y el Estado Libre de Irlanda, que había afectado especialmente a la industria del Norte. También es el momento en que se emite la Constitución de Irlanda.

1908 Sin datos. En todo caso, ver la situación en Gran Bretaña.

1878 Guerra de la Tierra por la reforma agraria

1848 Rebelión de los Jovenes Irlandeses

1818 Último intento generalizado por expandir la religión protestante en Irlanda (Second Reformation: Irish Society for the Promotion of the Education of the Native Irish through the medium of their Own Language)

1788 Resistencia católica al «Peep of Day» protestante: creación de los ‘Defenders’

Y se puede seguir así, con un evento especial cada 30 años, o bien uno más violento cada 60. Esto es, o bien un ciclo de 30 derivado del general para Irlanda, o bien un hito especial dentro del mismo.

Todo ello debe ser entendido en el contexto de la ocupación inglesa. Por tanto, debemos buscar (y encontramos) una pauta de 39 años que nos parece bastante patente, una basada en su esfuerzo por dominar evitando ser absorbidos en la sociedad irlandesa (por lo que revelan el riesgo de serlo) y con ello el muestran el tipo de decisiones y esfuerzos durante su presencia en la isla.

1185 Desembarco en Waterford de John Plantagenet (con el tiempo elimina a los primeros conquistadores para que no se proclame rey de Irlanda ninguno de ellos)

1224 Connacht deja de ser un reino gaélico

1263/64 Reyes títeres gaélicos. Creación del Condado del Ulster

1302 Control normando de Irlanda, aunque sin conquista efectiva

Tras una época de debilitamiento del poder inglés, la llegada de los Tudor pone de relieve nuevamente la dinámica inglesa en la isla 6 generaciones después: 6 x 39.

1536 Enrique VIII cabeza de la Iglesia de Irlanda (protestante). Leyes inglesas de dominio: ‘Act of Supremacy’ aprobada por el Parlamento irlandés (creado por ingleses y protestante).

1575 Fin de la ‘Enterprise of Ulster’ (colonización privada). Masacre de escoceses en la isla de Rathlin y de irlandeses en Belfast (1574).

1614 Estadística de la colonización. Fin de la primera ‘Plantation of Ulster’.

1653 Fin de la conquista de Irlanda por Cromwell.

1692 Exclusión formal de los irlandeses de la Casa de los Comunes

1731 Estadística destaca la mayoría católica. Proyecto de Canal Newry

1770 Juramento de lealtad para católicos (1772)

1809 Promoción de la 2ª Reforma protestante en Irlanda (‘Sunday School Society’ y ‘Religious Tract and Book Society’)

1848 Coincide con la rebelión de Jóvenes Irlandeses, la Hambruna, la 1ª visita real a Irlanda y la promoción protestante en Connacht (1849)

1887 Ataques periodísticos contra el líder político irlandés Parnell, acusándolo de apoyar el terrorismo (ya entonces)

1926 Conferencia Imperial consolida la secesión de Irlanda al crear el territorio de Irlanda del Norte.

1965 Cumbres entre los primeros ministros irlandeses para el reconocimiento mutuo de Irlanda del Norte y la República de Irlanda. Inicio del conflicto por reacción protestante.

2004/2005 El IRA anuncia el fin de la lucha armada. Disolución del partido nacionalista del Ulster, o «Ulster Third Way»

Como comentario, nos parece sorprendente que sea en el ciclo inglés donde se encuentre la decisión de terminar con actividades de organizaciones puramente irlandesas. Es algo que siempre da que pensar, ya sea en la infiltración o en la manipulación de diferencias entre comunidades para enfrentarlas y triunfar sobre ellas.

¿Acaso no es extraño que el único superviviente del levantamiento de Pascua (1916) fuese el futuro presidente de Irlanda? ¿Y que, a pesar de su nacionalismo furibundo, colaborara y se coordinara con los británicos mucho más de lo que se sabe comúnmente? Es tema para otro debate.

¿Quién engulló a quién?

La dominación inglesa es una lucha por evitar ser engullidos en la dinámica irlandesa, más todavía que por absorber a los irlandeses en el mundo anglo-normando o británico. Ya lo hemos dicho.

Por más que los ciudadanos de Irlanda del Norte se adhieran al modo de vida británico, su ascendencia o lo muy leales y protestantes que se manifiesten, en la gran isla siempre los han visto, en realidad, como irlandeses.

Y eso es lo que son: o bien católicos nacionalistas, o bien leales, protestantes y nominalmente británicos, pero irlandeses (de un tipo especial). Y los que no querían renunciar a su origen inglés acabaron por imponer políticas discriminatorias, esto es, en el fondo, políticas de frontera: segregación, psicosis del ocupante rodeado de nativos hostiles y a los que hostigar; siempre alerta, a punto de ser expulsado.

Tiene sentido, si tenemos en cuenta que los acuerdos de Viernes Santo son una especie de primer paso hacia la retirada mutua respecto a los derechos sobre esa región, dejando el territorio en paz. Una solución transitoria en la dirección correcta que ha devuelto la paz, pero no ha solucionado el problema.

Escuchar a irlandeses del Norte hablar de construir su propia identidad (que ya incorpora toda su experiencia histórica), o a familiares de ex-presos diciendo que todo esto no es sino un lucha por el poder, nos recuerda tiempos pasados, tiempos de lucha muy antiguos, pasiones de esa cultura irlandesa que impregnó las islas.

Echen un vistazo al registro histórico y juzgen si hay un patrón de 31 años:

2000 Aparición como partido del ‘Ulster Third Way’

1969 La violencia sectaria lleva a la intervención militar británica en Irlanda del Norte

1938 Tratado de Puertos pone fin a la guerra económica con el Sur

1907 Formación del Sinn Fein

1876 Desarrollo del movimiento por la autonomía, o ‘Home Rule’

1845 Levantamiento de la prohibición sobre la Orden de Orange

1814 Primeras acciones violentas en Belfast. Irish Evangelical Society para la expansión protestante. Acción propagandística papal por el veto católico.

1783 El Parlamento irlandés recupera la autonomía legislativa (Constitución de 1782). Creación de la Orden de San Patricio. Sexta creación del Condado del Ulster

1752 Ley Monetaria. Manifestaciones protestantes.

1721 Los protestantes piden más prohibiciones sobre los católicos. El Parlamento inglés reafirma a Irlanda como territorio subordinado

1690 Derrota jacobita en el río Boyne tras el asedio de Derry. Esta fecha es tan importante, que todavía hoy se celebra cada año por los protestantes y es motivo de agria disputa.

1659 ‘Act of Restoration’, devolución de tierras a católicos. «General Convention». Tercera creación del Condado del Ulster.

1628 Gracias acordadas entre el rey y los ‘Old English’ de Irlanda

1597 Construcción del fuerte del río Blackwater junto a Armagh, asedio y victoria irlandesa de Yellow Ford

1566 Debilitamiento del líder Shane O’Neill, derrotado en la batalla de Farsetmore (1567) por los O’Donnell, perdiendo el control sobre el Ulster.

1535 Fin de la rebelión de Silken Thomas. Como consecuencia, se afirma a Enrique VIII cabeza de la iglesia de Irlanda, se edita la ley de supermacía inglesa, o ‘Act of Supremacy’; también se creará el Reino de Irlanda.

Es vital resaltar la importancia de la religión en este ciclo, pues el Primado de Irlanda estuvo en Armagh y algunas fechas importantes relacionadas con el catolicismo en la isla. También con la invasión vikinga, que fue más intensa en el Norte y Este de Irlanda.

Creemos que el Norte de Irlanda es Irlanda, pero otra Irlanda. Una cuya dinámica está eclipsada por la británica y oscurecida por la dinámica irlandesa original. Tan profundamente influida por la ocupación, que convirtió una provincia especialmente rebelde en el principal bastión del ocupante; y a pesar de todos los giros en la repetición generacional de la historia hasta quedar confusa, aun así pervive tal como era.

Fent voltes i més voltes, en espirals que s’obren,

el falcó ja no sent el falconer;

s’esfondra tot, el centre ja no s’aguanta;

pura anarquia es desferma pel món:

una marea obscura, sangonosa, es desferma

i el culte a la innocència és ofegat;

als millors els manquen conviccions, i els pitjors

van plens d’una vehemència apassionada.

Tret de W B Yeats «La Segona Vinguda», traducció de Josep M. Jaumà

Todo esto nos lleva al futuro, al momento de tensión que debe llegar en 2028, y al cambio en el Norte que llegará en 2031. Será el momento de dar respuesta al problema que ha quedado a medio resolver.

Salud y hasta pronto

The whole Ireland

In our last post we introduced evidence of a pattern within the irish history, by means of observing their own historical chronology.

However, despite the Republic of Ireland got its independence during the 20th century, the island itself was split in two. That unleashed a conflict that still goes on without a final solution.

We are going to make an approach on this issue.

We mentioned that the Irish history was set by periods of 30 years and multiples, which in the longest reach to 750 year eras.

Also, we described the most recent of them, which we stated to end in 1919, known as the anglo-norman domination (since 1169). Then, what happens if we go back in time another 750 years?

We reach the year 418/19. The age when Christianity is introduced in those lands. Specifically, the year when Roman Papacy banned the heresy from Pelagius: pelagianism.

This is a christian heresy with deep roots in the British Isles and specially in Ireland.

Pelagius’s teachings were officially condemned in 418. But he had sown a seed in the British Isles that was difficult to eradicate

Katharine Scherman «The Flowering of Ireland»

Although Saint Patrick is widely known as the introducer of Christianity in Ireland, we should notice he was neither irish, nor the first to try to do it. Besides, Ireland was already a kind of sanctuary for christian to find shelter and live in peace. Before Patrick, another foreigner called Palladius also tried the same enterprise. Even more important, there were some others preaching Christianity before the own Patrick and Palladius.

So at least Saint Ciaran, Ailbe and Ninian preceded or were contemporary to Pelagius before Saint Patrick, although little is known about them (K. Scherman, «The flowering of Ireland»).

Then, when in 418 Pelagianisms is officially banned, we think they were trying to neutralize or divert the deep change happening in the world inhabited by the gaelics: British Islands becoming Christian their own way.

Unfortunately, there are not solid data in order to check our hypothesis when trying to inspect precedent times, but if we move back another 750 years, then we get around the year 332 BC: by chance, the last wave of celtic migration over Ireland.

Even earlier, and for so more misty, is the following leap into the irish past: if we back another 750 years, we reach 1082 BC.

By chance again, it’s the time when Phoenicia becomes independent (aprox 1100 BC) and starts all their journeys of exploration along the Mediterranean (and beyond). Perhaps a resettling, or maybe the re-establishment of trade relations, 120 years after the first arrival of the Celts to Ireland (around 1200 BC). Anyway, we know how craving the greed for commerce can be.

«Phoenicians bartering with ancient britons»
Leighton 1895. Source: http://www.rbkc.gov.uk
Spread

One of the most amazing things you read about irish is how much they were fighting themselves in endless wars while being conquered by anglo-normans or even before, by the vikings.

That makes us think about the island as a set of neighbouring peoples, related or descendants, but not a people as a whole. Some tension between (roughly) peoples from the South and West, moving East and North.

Linguistic and dialectal diversity also points to it. Therefore, we should expect different dynamics, as well.

First evidence is shown by Ulster (sector of Ireland), different from Northern Ireland (province from the United Kingdom).

This region, deeply and bloody colonized by the English (later British), shows their own varied dynamics.

If we take as a reference the Irish Troubles in Northern Ireland, that is, the outbreak of violence repressed by british troops through military occupation in 1969, we count 31 years until de dissolution of the RUC and the birth of the Ulster Third Way political poll, after the first dissolution of the NI Assembly.

Interaction

We must take into account, as we did in our last post about Catalonia, that a space so small and so close to two sovereign countries, their neighboring dynamics have to show much influence.

We see then, a 30 year long dynamics for Catholic Irish (in general) from which this is the outcome, related to Ulster:

1998 Good Friday Agreement (or Stormont Ag). Peace Agreement for Northern Ireland.

1968 Televised violence in Derry during a Human Rights demonstration. First violent crash from the Irish Troubles.

1938 Anglo-Irish Agreements (Treaty Ports) end an economic war between Great Britain and the Free State of Ireland, which had mainly affected the industry in the North. It’s also the enforcement of the Ireland Constitution.

1908 Found no data. In any case, see the situation in UK.

1878 Land War ended in a land reform

1848 Rebellion of the Young Ireland Movement

1818 Last widespread institution to expand protestant religion in Ireland (Second Reformation: Irish Society for the Promoting the Education of the Native Irish in their own language through the medium of their Own Language)

1788 Catholic resistance to protestant violence of the «Peep of Day»: creation of the ‘Defenders’

And that might go on, with a special event every 30 years, or a more violent one every 60. With that, we state there is whether a second 30 year cycle deriving from the one in Ireland, or a special event within the same it.

All this must be understood in the context of the English occupation. Therefore, we should seek for (and indeed we find) a 39 year pattern which is quite obvious. One which is based upon their effort to conquer as much as to remain untouched by the irish people (so revealing the risk to be swallowed). With that, showing the kind of decision making and struggles during their presence on the island.

1185 John Plantagenet’s landing in Waterford (in time he eliminates the first conquerors, in order to avoid any of them Crown of Ireland)

1244 Connacht is a gaelic kingdom anymore

1263/64 Gaelic puppet kings. 1st creation of the Earldom of Ulster.

1302 Normans control Ireland without effective conquest

After an era of weakening of English power, the arrival of the Tudors remarks again the English dynamics in the island (6 generations later: 6×39)

1536 Henry VIII is made head of the Church of Ireland (protestant church). English laws: ‘Act of Supremacy’ approved by the Irish Parliament (made out of English protestants).

1575 End of the Enterprise of Ulster (private colonization). Massacre of scottish in the Rathlin island and of irish in Belfast (1574).

1614 Survey of the colonization. End of the first ‘Plantation of Ulster’.

1653 End of Cromwell’s conquest of Ireland.

1692 Formal exclusion of the Irish from the House of Commons

1731 A survey reveals a Catholic majority. Newry Channel Project

1770 Compulsory Oath of Loyalty for Catholics (1772)

1809 Promotion of the 2nd (protestant) Reform in Ireland (‘Sunday School Society’ and ‘Religious Tract and Book Society’)

1848 Matching with the rebellion of the Young Irish, the Famine, the first royal visit to the island and protestant promotion in Connacht (1849)

1887 Smear campaign against Irish politician Parnell, accusing him of supporting terrorism (already).

1926 Imperial Conference consolidates secession of Ireland by creating the province of Northern Ireland.

1965 Summit between both Irish Prime Ministers for mutual reconaissance of both Northern Ireland and the Republic of Ireland. Starting of the conflict by the protestant unrest and reaction.

2004/05 IRA announces the end of military activity. Dissolution of the nationalist Ulster party, or Ulster Third Way.

As a personal comment, it looks strange to find in the English key thresholds the decision to finish their activity for so purely Irish organizations. It’s something rather suspicious, whether it’s caused by infiltration or by political maneuvers to use differences among different communities in order to prevail.

Doesn’t it sound strange that the only survivor among the leaders of the Easter Rising (1916) reached the position of president of Ireland (Taoiseach)? And despite his fierce nationalism, cooperated and coordinated with the British much more than is commonly known? It’s an issue for a future debate.

Who swallowed who?

English domination (we already stated that) is a fight for avoiding being trapped in the Irish dynamics, even more than absorbing Irish into the Anglo-norman or British world.

No matter how much Northern Ireland citizens adhere to the British lifestyle, their ancestry or how loyal and protestant they declare themselves. In the great island they have always seen them, indeed, as Irish.

And that’s what they are: whether nationalist catholics, or protestant, loyalist and namely British, but Irish in the end (a special kind of them). Whoever didn’t want to drop their English origin, had to deal with discrimination and similar policies, which underneath is a border policy: segregation, conqueror psicosis surrounded by hostile natives to pursue, always ready, on the edge of being expelled.

It makes sense, as Good Friday Agreements are indeed a first step towards withdrawal from rights in the region, leaving the territory alone. A transitional solution in the right direction that brought peace, but didn’t solve the problem.

Listening to all kinds of Irish from the North, talking about building their own identity (which already joins all its past historical experience); or to relatives from ex-convicts, who say this is only a fight for power, remind us past times. Very old times of struggle, fight and passion of such an old irish culture that once soaked the islands.

Take a look at the historical record and judge if there’s a 31 year pattern:

2000 Candidature of the ‘Ulster Third Way’ party

1969 Sectarian violence brings British military intervention to Northern Ireland

1938 Treaty of Ports ends trade war with Ireland

1907 Formation of the Sinn Fein

1876 Development of the movement for ‘Home Rule’

1845 End of ban of the Orange Order

1814 First violent actions in Belfast. Irish Evangelical Society for the protestant Second Reform. Papal propaganda action for catholic veto.

1783 Irish Parliament recovers legislative autonomy (1782 Constitution). Creation of St Patrick’s Order. 6th creation of Ulster earldom.

1752 Monetary Law. Protestant demonstrations.

1721 Protestants demand more bans over catholics. English Parliament sets Ireland as a subordinate territory.

1690 Williamite victory on the river Boyne after the siege of Derry. This date is so important, it’s still annually celebrated by protestants and cause of angry dispute.

1659 ‘Act of Restoration’, land returned to catholics. General Convention. 3rd creation of the Ulster earldom.

1628 Royal ‘Graces’ between the king and the Old English from Ireland

1597 Construction of an English fort on the river Blackwater near Armagh, siege and irish victory in Yellow Ford

1566 Weakening of leader Shane O’Neill, defeated in the battle of Farsetmore (1567) by the O’Donnells, losing control of the Ulster.

1535 En of the Rebellion by Silken Thomas. As a result, Henry VIII becomes Head of the Church of Ireland, and enacts the ‘Act of Supremacy’; finally, the Kingdom of Ireland is created, too.

It’s crucial to remark the importance of religion within this cycle, remember that the Primate of Ireland was located in Armagh and some key dates related with Catholicism in Ireland. It’s also related with the viking invasion, specially intense in the North and East.

We think that Northern Ireland is Ireland, but another Ireland. One whose dynamics is obscured by both the English and the core Irish dynamics. So deeply influenced by occupation, it converted a specially rebel province into the main occupying forces stronghold. And despite all repetitions in the generational spin, to the point of getting puzzled, it still survives as it was.

Turning and turning in the widening gyre

The falcon cannot hear the falconer;

Things fall apart; the center cannot hold;

Mere anarchy is loosed upon the world,

The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere

The ceremony of innocence is drowned;

The best lack all conviction, while the worst

Are full of passionate intensity

From W. B. Yeats «The Second Coming»

All this brings us to the future, the stress time to come in 2028, and the shift in the North next 2031. That will be the moment to give an answer to a problem only half solved.

Keep safe and see you soon.

Un comentario sobre “Ulster

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